گل گندمی یا سجافی / Chlorophytum comosum
نوشته شده توسط : hr

 

 

 گل گندمی یا سجافی / Chlorophytum comosum

 

گندمی گیاهی است علفی از خانوادۀ سوسنی ها که رشد سریعی داشته و پرورش آن بسیار آسان می باشد. به طوری که این گیاه را به خوبی می توان در آب نیز نگهداری کرد.

  مشخصات: اسم علمی گیاه گندمی Chlorophytum comosum ، از خانواده Liliaceae میباشد. این جنس دارای 215 گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز گلخانه ای می باشد. ارتفاع این گیاه در حدود 25 تا 30 سانتی متر می رسد. برگهای خطی و باریك آن حدود 25 سانتی متر طول دارد و به صورت نوارهای سبز ی به نظر میرسد كه در میان هر یك نوار سفید رنگی مشاهده می شود در بعضی از گونه ها به برگها سفید و قسمت میانی سبز میباشد. در تابستان گیاه گندمی به گل رفته و كه دمگل طویلی به طول 60 سانتیمتر دارد. گل آذین آن به شكل پانیكول بوده و گلهای سفید و ستاره ای آن دارای  قطری حدود 5/2 سانتیمتر هستند. در انتهای دمگل و نزدیك گل، گیاهچه های جدید نیزتولید می شود كه می توان آنها را از گیاه جدا نموده ، ریشه دار كرد.گندمی را باید نزدیك پنجره قرار داد، زیرا چنانچه دور از نور قرار بگیرد،  برگهایش طویل می شوند كه چندان زیبا نیست.

برگهای گندمی بلند و نواری شکلی به طول ۳۰-۲۰ سانتیمتر دارد که شکل آویزان برگها به این گیاه فرم خاص و زیبایی داده است ، بطوریکه استفاده از آن در گلدانهای آویز بسیار شکیل می باشد.

 گیاه گندمی به دو صورت سبز و حاشیه طلایی وجود دارد. در فرم دورنگ، در زمینۀ سبز برگها خطوط زرد و سفیدی دیده می شود که جلوۀ زیبایی به آن داده است .

این گیاه ساقۀ حقیقی ندارد و برگهایش مستقیما از روی ساقۀ کوتاه سطحی رشد می کنند. گندمی وقتی در شرایط ایده آل خود قرار گیرد، در محل خوشه های انتهایی آن، گلهایی به رنگ زرد یا سفید ظاهر می شود .

نامهای دیگر گیاه گندمی:

 سجافی، عنکبوتی و کلروفیتوم می باشد.

 

كلروفيتوم ( سجافي يا گندمي ) Chlorophytum comosum 'Variegatum'


خانواده :آگاواسه Agavaceae
جنس : در حدود 220 گونه را شامل ميشود .
مبدا : جنوب آفريقا و آسياي مركزي .
نوع : از گياهان علفي دائمي كوچك با ريشه هاي فيبري گوشتي .
برگها : هميشه سبز به طول حداكثر 60 سانتيمتر ، باريك و نوار مانند و رنگي كه به دور ساقه صخيمي جمع گشته اند ، برنگهاي سبز پر رنگ تا كم رنگ .
گلها : ظريف و سفيد يا سبز بوده كه د رخوشه هاي انتهايي جمع شده اند .
فصل گل : بسته به محيط در اوقات مختلف سال .
موارد استفاده : به عنوان گياه خانگي است و ميتوان آنرا در بالكنهاي آپارتمان استفاده نمود.
موقعيت : دور از اشعه مستقيم آفتاب و در روشنايي كامل ، اين گياه به سرما و باد حساس است .


موقع كاشت يا تعويض گلدان : اين گياه را ميتوان موقتا در تابستان در هواي آزاد در باغچه كاشت . تعويض گلدان اين گياه پس از توقف گل دادن آن است . 

شرایط نگهداری  گیاه گندمی

نور :

 نیاز نوری نوع دورنگ آن بیشتر از سبز می باشد . بهترین مکان جهت نگهداری آن نزدیک پنجره است، ولی این گیاه از نظر نیاز نوری گیاهی کم توقع است.

این گیاه به نور كم تا متوسط، گرمای معمولی ، خاك همیشه خیس، رطوبت هوای 0تا 70 درصد و خاك قلیابی احتیاج دارد.

نکته: چنانچه نوع دورنگ گندمی مدت زیادی در محل کم نور قرار گیرد، رنگ زرد خود را از دست داده و به رنگ سبز در می آید.

رطوبت 

درگرمترین ساعات روزاسپری آب ولرم بیات از فاصلۀ ۱۵ سانتیمتری گیاه توصیه می گردد.

دمای :

دمای ایده آل برای این گیاه در روز ۲۵-۱۸ و در شب ۱۲-۸ درجۀ سانتیگراد است .

گیاه گندمی باوجود اینکه گرمادوست است، ولی نسبت به دماهای پایین از خود مقاومت نشان می دهد( تا صفر درجه سانتیگراد)

آبیاری:

 در فصول گرم دوبار در هفته و در فصول خنک یکبار در هفته کافی است .جهت تشخیص زمان مناسب آبیاری از روش بندانگشتی استفاده کنید .

خاک 

ترکیب خاک گندمی بدلیل گوشتی بودن ریشه های آن باید کمی سنگین تر از سایرگیاهان آپارتمانی باشد .

ترکیب خاک : یک قسمت خاک باغچه + یک قسمت ماسه + یک قسمت خاک برگ (با يك قسمت پيت ( تورب ) .

کود

جهت تقویت گیاه از کود کامل کریستالون استفاده کنید . این کود را در فصول رشد گیاه(بهار و تابستان) به صورت محلول در آب(یک قاشق مرباخوری در یک لیتر آب) و همراه آب آبیاری استفاده نمایید.

كود مورد نیاز گندمی را میتوان به میزان 2 گرم در لیتر، هر هفته یكبار، از فروردین تا مهر، مورد استفاده قرار داد.

 

تکثیر:

۱) تقسیم بوته: گیاه را از گلدان خارج کنید و بوته را به چند قسمت تقسیم کنید، بطوریکه هر قسمت شامل ریشه و اندام هوایی باشد . سپس هر قسمت را در گلدانی جداگانه که حاوی خاک سبک ریشه زا است بکارید و گلدانها را به مدت ۲ هفته در جای سایه و خنک قرار دهید . بعد از آن می توانید گیاه را به مکان مورد نظر منتقل کنید.

۲) خوابانیدن زمینی: می توان هر کدام از گیاهچه هایی را که روی ساقه های گلدهندۀ قدیمی تر بوجود می آید را در گلدان کوچکی با خاک ریشه زا کاشت. بطوریکه گلدانهای کوچک را کنار پایه مادری گذاشته و انتهای هر گیاهچه را روی سطح خاک قرار دهید و مقداری خاک روی محل اتصال گیاهچه به ساقۀ مادری بریزید.

پس ازینکه گیاهچه ریشه دار شد، آنرا از پایۀ اصلی قطع کنید .

گلدانها را تا ۲ هفته در جای سایه و خنک قرار داده و بعد به جای اصلی منتقل کنید.

 گیاه جالب گندمی یا سنجاقی را میتوان به روشهای مختلف تكثیر كرد. گیاه مادری ، ساقه های بلند و رونده ای تولید می كند كه دسته های كوچك برگ را با خود دارد این گیاهچه های كوچك می توانند با قرار گرفتن در مجاورت خاك ریشه بدهند. برای اینكه موفقیت عمل تكثیر بیشتر شود، گیاهچه را روی سطح خاك، در یك گلدان با قطر دهانه 9 سانتیمتر، حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت، بخوابانید و به آرامی فشار دهید. زمانی كه ریشه دهی به اندازه كافی انجام شد و گیاه توسعه یافت، می توانید ارتباط ساقه را با پایه مادری، قطع كنید تا مستقل شود. این گیاهچه ها ، در آب نیز می توانند ریشه دهند و به تنهایی و جدا از پایه مادری، در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده شده و در خاك قرار بگیرند. بهترین زمان تكثیر ، فصل بهار و تابستان است و گیاهچه ها باید در دمای 18 تا 20 درجه سانتیگراد و نور مناسب ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاداری شود.

عوارض و درمان: در صورتی كه مشاهده كردید وسط گیاه از قاعده برگها، پوسیده است، آبیاری بیش از اندازه انجام داده‌اید و باید آبیاری را قطع كنید. برگهای نرم و شفاف در اثر هوای خیلی سرد ایجاد می شود. قهوه ای شدن نوك برگها نیز مربوط به تشنگی یا اشعه مستقیم آفتاب است. اگر برگهای گیاه سجافی، ضعیف و لاغر و طویل و كم و بیش خشك شدند و رنگ خود را از دست دادند و یعنی درجه حرارت خیلی بالاست. می توانید برای جبران این ضایعه، گلدان را به محل خنكتری منتقل كنید و 15 دقیق درون تشت بگذارید. محیط تاریك می تواند نوار سفید برگ را محو كند. سعی كنید با تغذیه مصنوعی مناسب جلوی ضعف و پژمردگی گیاه را بگیرید. در صورت دیدن حشرات سبز رنگ كه حاشیه برگ را میخورند، هر 14 روز یكبار گیاه را سمپاشی نمایید.

*********************

مشخصات: اسم علمی گیاه گندمی Chlorophytum comosum

از خانواده Liliaceae میباشد. این جنس دارای ۲۱۵ گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز گلخانه ای می باشد. ارتفاع این گیاه در حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می رسد. برگهای خطی و باریک آن حدود ۲۵ سانتی متر طول دارد و به صورت نوارهای سبز ی به نظر میرسد که در میان هر یک نوار سفید رنگی مشاهده می شود در بعضی از گونه ها به برگها سفید و قسمت میانی سبز میباشد. در تابستان گیاه گندمی به گل رفته و که دمگل طویلی به طول ۶۰ سانتیمتر دارد. گل آذین آن به شکل پانیکول بوده و گلهای سفید و ستاره ای آن دارای قطری حدود ۵/۲ سانتیمتر هستند. در انتهای دمگل و نزدیک گل، گیاهچه های جدید نیزتولید می شود که می توان آنها را از گیاه جدا نموده ، ریشه دار کرد. گندمی را باید نزدیک پنجره قرار داد، زیرا چنانچه دور از نور قرار بگیرد، برگهایش طویل می شوند که چندان زیبا نیست.

 

مراقبت: این گیاه به نور کم تا متوسط، گرمای معمولی ، خاک همیشه خیس، رطوبت هوای ۰تا ۷۰ درصد و خاک قلیابی احتیاج دارد.

 

کود: کود مورد نیاز گندمی را میتوان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از فروردین تا مهر، مورد استفاده قرار داد.

 

خاک: مخلوطی از خاک باغچه و ماسه، خاک مناسب رشد این گیاه می باشد.

 

ازدیاد: گیاه جالب گندمی یا سنجاقی را میتوان به روشهای مختلف تکثیر کرد. گیاه مادری ، ساقه های بلند و رونده ای تولید می کند که دسته های کوچک برگ را با خود دارد این گیاهچه های کوچک می توانند با قرار گرفتن در مجاورت خاک ریشه بدهند. برای اینکه موفقیت عمل تکثیر بیشتر شود، گیاهچه را روی سطح خاک، در یک گلدان با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، بخوابانید و به آرامی فشار دهید. زمانی که ریشه دهی به اندازه کافی انجام شد و گیاه توسعه یافت، می توانید ارتباط ساقه را با پایه مادری، قطع کنید تا مستقل شود. این گیاهچه ها ، در آب نیز می توانند ریشه دهند و به تنهایی و جدا از پایه مادری، در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده شده و در خاک قرار بگیرند. بهترین زمان تکثیر ، فصل بهار و تابستان است و گیاهچه ها باید در دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاداری شود.

 

عوارض و درمان: در صورتی که مشاهده کردید وسط گیاه از قاعده برگها، پوسیده است، آبیاری بیش از اندازه انجام داده‌اید و باید آبیاری را قطع کنید. برگهای نرم و شفاف در اثر هوای خیلی سرد ایجاد می شود. قهوه ای شدن نوک برگها نیز مربوط به تشنگی یا اشعه مستقیم آفتاب است. اگر برگهای گیاه سجافی، ضعیف و لاغر و طویل و کم و بیش خشک شدند و رنگ خود را از دست دادند و یعنی درجه حرارت خیلی بالاست. می توانید برای جبران این ضایعه، گلدان را به محل خنکتری منتقل کنید و ۱۵ دقیق درون تشت بگذارید. محیط تاریک می تواند نوار سفید برگ را محو کند. سعی کنید با تغذیه مصنوعی مناسب جلوی ضعف و پژمردگی گیاه را بگیرید. در صورت دیدن حشرات سبز رنگ که حاشیه برگ را میخورند، هر ۱۴ روز یکبار گیاه را سمپاشی نمایید.

*******************

گندمی (سجافی)

گندمی (سجافی)

 

 

گیاهی است زیبا و همیشه سبزکه به دلیل کم توقع بودن برای افراد مبتدی و نام آشنا نگهداری گیاهان آپارتمانی بسیارمناسب است.

 

این گیاه ارزان و سریع الرشد دارای برگهای باریک و بلند با نوارهای سبز در حاشیه آن می باشد و درانتهای ساقه ها ها تولید گیاهچه هایی می کند که ازاین گیاهچه ها در تکثیراین گیاه استفاده می شود .

 

به علت وضع خاص برگها و آویزان بودن آنها بسیار مناسب است . کاشت گل در سبد های آویزان که می تواند با تولید گیاهچه درانتهای ساقه های بلند منظره جالبی را ایجاد می کند

 

ارتفاع این گیاه در حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می رسد. برگهای خطی و باریك آن حدود ۲۵ سانتی متر طول دارد و به صورت نوارهای سبز ی به نظر میرسد كه در میان هر یك نوار سفید رنگی مشاهده می شود در بعضی از گونه ها به برگها سفید و قسمت میانی سبز میباشد. در تابستان گیاه گندمی به گل رفته و كه دمگل طویلی به طول ۶۰ سانتیمتر دارد. گل آذین آن به شكل پانیكول بوده و گلهای سفید و ستاره ای آن دارای قطری حدود ۵/۲ سانتیمتر هستند. در انتهای دمگل و نزدیك گل، گیاهچه های جدید نیزتولید می شود كه می توان آنها را از گیاه جدا نموده ، ریشه دار كرد. گندمی را باید نزدیك پنجره قرار داد، زیرا چنانچه دور از نور قرار بگیرد، برگهایش طویل می شوند كه چندان زیبا نیست.

 

نگهداری

 

در هر نقطه از آپارتمان به جز در تابش نور مستقیم خورشید به خوبی رشد می کند و کمبود نور موجب کمرنگی برگ ها و طویل شدن ساقه ها می گردد. میتوان در بهار و تابستان هر روزه و در زمستان یک مرتبه در هفته این گیاه را آبیاری کرد. در زمستان نبایستی در کمتر از ۸ درجه نگهداری شود.

 

تکثیر

 

چنانچه ریشه تمام حجم گلدان را پر کرده باشد، در فصل بهار آن را تعویض نمایید. برای تکثیر این گیاه میتوان در هنگام تعویض گلدان ساقه ها را به چند قسمت تقسیم نمود و آنها را در گلدانهای مجزا کاشت(ولی به علت کم حجم شدن بوته منظره زیبایی تا چند وقت نخواهد داشت) بهترین روش تکثیر که خودم از آن استفاده میکنم این است که تعدادی از سرشاخه ها که اکثراً در تمامی سال از انتهای ساقه ها بیرون زده و دارای برگهای کوچکی هستند را از ساقه چدا کرده و در یک لیوان با مقدار کمی آب قرار میدهیم، بعد از مدت یک هفته ریشه ها نمایان شده و تقریبا باید صبر کرد تا اندازه ریشه ها به ۲سانتیمتر برسد سپس گیاهچه ها را از داخل آب برداشته و به گلدانی با زهکشی مناسب منتقل نمایید توجه داشته باشید در چند روز ابتدایی باید خاک گلدان کاملا مرطوب باشد و سپس مانند گیاهان بالغ به طور منظم آبیاری شوند.(هرچه از تعداد بیشتری گیاهچه در یک گلدان استفاده نمایید زیبایی بیشتری به آن خواهد بخشید)

 

اشکالاتی که ممکن است در هنگام نگهداری گیاه بوجود آید

 

۱٫ نوک برگ ها قهوه ای می گردد. علت آن کمبود غذایی گلدان است، در موقع آبیاری حداقل یک ماه یک مرتبه با کود کامل و محلول آن را تقویت نمایید، از طرف دیگر افزایش گرمای هوا نیز موجب می گردد نوک برگ ها قهوه ای رنگ شود. بهتر است برگ های آسیب دیده را قطع نمایید.

 

۲٫ در فصل زمستان خطوط طولی روی برگ ها قهوه ای رنگ می گردد، علت آن، آبیاری بیش از حد است.
۳٫ در فصل بهار و تابستان برگ ها مجعد شده و لکه های قهوه ای روی سطح برگ ظاهر می شود. علت آن خشک شدن خاک گلدان است باید آبیاری را منظم نمود.

 

2016-07-29 22.17.05

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: گیاهان آپارتمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 2379
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: